Produkty bankowe i prawidłowe decyzje

Wielu z nas zdarzało się już, że otrzymywali listy czy dokumenty z banku, o którym kompletnie nie pamiętali. Założenie konta bankowego to kwestia kilku minut, a z jego prowadzeniem nie wiążą się prawie żadne opłaty, dlatego też często zdarza się, że posiadamy kilka aktywnych kont w różnych bankach. Niestety, często staje się to przyczyną ogólnego bałaganu w papierach, a czasem zdarza się, że bank zaczyna naliczać nam opłaty za konto, z którego nie korzystamy. Jak uniknąć takich sytuacji? Co zrobić, by podejmować trafne decyzje finansowe, zamiast co chwilę zmieniać produkty finansowe z powodu niezadowolenia z oferty?

 

Po pierwsze – inwentaryzacja i analiza

Najprostszą czynnością, jaką możesz wykonać by zorientować się, gdzie i jakie prowadzisz rachunki, jakie karty kredytowe posiadasz itp. jest inwentaryzacja. Spisz (a najlepiej odnajdź dokumenty) wszystkie nazwy banków i instytucji finansowych, z których usług korzystasz, wraz z datą otwarcia tam konta, a także podsumuj jak często korzystasz z danej usługi. Przeanalizuj, jak często wpłacasz pieniądze na dany rachunek, kiedy ostatnio to zrobiłeś, a także czy aktualnie posiadasz jakieś pieniądze na danym koncie. Pomoże Ci to w rozeznaniu się, z których produktów finansowych korzystasz „na codzień”, a które są Ci kompletnie niepotrzebne.

 

W miarę możliwości sprawdź też, ile kosztuje dana usługa (prowadzenie konta bankowego, wypłaty z bankomatów itp.). Oczywistym jest, że prowadząc konto oszczędnościowe pragniesz zaoszczędzić, a dodatkowe opłaty z tytułu konta z którego nawet nie korzystasz absolutnie w tym zaoszczędzeniu nie pomogą.

 

Po drugie – zamknij niepotrzebne konta i usługi.

Jeśli wykryłeś, że prowadzenie danego konta, rachunku oszczędnościowego itp. sporo Cię kosztuje, nie wahaj się i zrezygnuj z dalszego jego prowadzenia. W tym celu musisz skontaktować się z bankiem, lub instytucją do której należy odpowiednia usługa. Niektóre firmy umożliwiają też możliwość zamknięcia konta przez telefon bądź internet.

 

Cierpliwie i kulturalnie wysłuchaj propozycji konsultanta (a zapewniamy, że jeśli przyjdziesz lub zatelefonujesz do banku w celu zamknięcia konta, zupełnie znikąd pojawi się dla Ciebie oferta „na nowych, lepszych warunkach”) ale raczej nie dawaj się przekonywać. Skoro już zdecydowałeś się na zamknięcie konta w danej firmie, to zrobiłeś to dlatego, że nie było Ci potrzebne – niby w jaki sposób dodatkowy, 0,5%-wy cashback miałby to zmienić?

 

Pamiętaj jednak, by przed zamknięciem jakiegokolwiek konta w miarę możliwości odnaleźć odpowiednie dokumenty i zalogować się do panelu użytkownika – może okazać się tak, ze czeka tam na Ciebie przyjemna niespodzianka w postaci niewydanej gotówki, o której zapomniałeś. Prześlij ją na konto, które zachowasz bądź wypłać przed zamknięciem rachunku.

 

Po trzecie – naucz się kontrolować.

Przede wszystkim: zamiast bez przerwy bez zastanowienia zmieniać oferty zastanów się dobrze, na czym konkretnie ci zależy i wyszukuj takich firm, które oferują właśnie to. Dobrym pomysłem będzie skorzystanie z internetowej porównywarki. W obecnych czasach jest ich naprawdę sporo, wszystkie są darmowe, a większość z nich umożliwia dopasowanie filtrów do własnych potrzeb.

 

Kolejnym pomysłem jest wybranie spośród listy kandydatów maksymalnie trzech propozycji, które najbardziej Ci odpowiadają, a następnie zasięgnięcie o nich opinii – znajomych lub na forach internetowych. Inni użytkownicy sieci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami z bankami i instytucjami finansowymi – wybierając skorzystaj z ich wiedzy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *